lauantai 30. huhtikuuta 2011

Huhtikuun luetut

Kuten jo eilen totesin, huhtikuu ei ollut minulle ainakaan optimaalinen bloggauskuukausi. Olin vuoroin kiireinen ja vuoroin lomalla; loman aluksi kiire vielä usein purkautui päänsärkynä. No, oikeastaan palasin normaaliin bloggaustahtiini maaliskuun aktiivisuuden jälkeen.

Asiaan, lukemisestahan piti puhua. Luin huhtikuussa:

- Marianne Fredrikssonin Annan, Hannan ja Johannan, koska kävin Tukholmassa ja halusin lukea jotain ruotsalaista. Etsin alun perin matkakirjaksi jotain kepeämpää, mutta lopulta olin todella tyytyväinen tähän juurevaan ja voimakkaseen, tärkeään kirjaan. Mikä parasta, koska kirjoitin Annasta, Hannasta ja Johannasta, äitikin sai tietää, että olen lukenut sen, ja lupasi lainata minulle lähiaikoina lisää Fredrikssonia.

- Markus Bennemannin Pistoolirapu ja muita eläinmurhaajia -tietokirjan, joka oli ollut lukupinossani jo kauan. Pidän tietokirjojen lukemisesta, samoin eläintarinoista. Hyvä kirja!

- Claudie Gallayn Tyrskyt, koska halusin fiilistellä ranskalaisen kirjailijan Suomen-vierailua ja odotin innokkaasti hänen seuraavan romaaninsa suomennoksen ilmestymistä. Tyrskyt oli suureksi ilokseni nyt yhtä vaikuttava lukukokemus kuin ensimmäiselläkin kerralla. Ties vaikka lukisin sen vielä kolmannenkin kerran joskus. Tove Janssonin Kesäkirja on kesäkirjani, Tyrskyt ehkä kevätkirjani?

- Claudie Gallayn romaanin Rakkaus on saari, kun se vihdoin ilmestyi. Pidin kirjasta ja arvostin sitä suuresti, vaikken sen maailma ollut minulle yhtä läheinen kuin Tyrskyjen. Ihailin erityisesti kirjailijan karua mutta korumaisen taidokasta kielenkäyttöä. Gallay kirjoittaa samanaikaisesti yksinkertaisesti ja monipuolisesti, hyvin kauniisti.

- James Herriotin Elämäni kissat. Tuon kirjan lukemista ei kissanomistaja-kissabloggarin pidä varmaan selitellä.

- Noin puolet Jean M. Untinen-Auelin teoksesta Maalattujen luolien maa. Tuskastuin kirjan hitauteen ja toistoon ja siirsin sen nyt vähitellen luettavien pinoon, pois "aktiivilukemisesta".

- Lisäksi luin Helen Mosterin esikoisteoksen, mukavan lukuromaanin Hylyn, mutta siitä en ole vielä saanut kirjoitettua blogiin.
En sitten saanut vieläkään lopetettua yhtään keskeneräisenä kiikkunutta kirjaa, mutta en aloittanut kovin montaa uuttakaan. Ehkä minulla on toivoa! Tai sitten ei. Toukokuuta aloitellessani minulla on lukemisissa suorastaan runsaudenpula: sain ihastuttavan klassikkopinon ja löysin ikioman Sudentaljan huhtikuun aikana. Muitakin lukemisia olen haalinut ja vappuviikonlopuksi on omat mökille sopivat kevätkirjansa mukana. Ei ihme, että huhtikuussa kirjoitin myös kirjatulvasta.

3 kommenttia:

  1. Kiitos vielä tuosta Sudentalja-vinkistä! Kävin tarkistamassa tilanteen kirjoituksesi rohkaisemana paikallisessa Suomalaisessa, ja kas, sama tarjous oli sielläkin ja nyt Sudentalja nököttää hyllyssäni!

    VastaaPoista
  2. Useamman kirjan olet silti saanut luettua! Rakkaus on saari odottelisi minua tuolla kirjapinossa, toivottavasti pääsen pian siihen käsiksi. Hyvää vappua!

    VastaaPoista
  3. Kirsi, ole hyvä! Ihanaa, että sinäkin löysit Sudentaljan. Milloin aloittelet lukemista? Minä luulen aloittavani ekan osan heti alkuviikosta.

    Laura, juu, lukemiselle löytyy melkein aina aikaa! :) Toivottavasti viihdyt Rakkaus on saaren parissa.

    VastaaPoista