maanantai 20. heinäkuuta 2009

Miten saada mies lukemaan Atwoodia?

Keskustelu eilen illalla.

Mies: Mitä mä lukisin?
Minä: Mä hain just postista tällasen pokkarin... Se on scifiä.
Mies: Mä luen sen!
Minä: Siis se on Margaret Atwoodia ja se kertoo geeniteknologiasta... Ja...
Mies: Joo, hyvä, anna tänne!
Minä: Atwood on kanadalainen kirjailija ja oon lukenut nyt muutaman sen kirjan ja sellainen kuin Orjattaresi oli ainakin hyvä, sekin oli scifiä... Niin ja tää uusi kertoo vähän samasta aiheesta, niin kuin maailmanlopusta...
Mies: (muminaa, ei enää kuuntele)

Toiset meistä eivät tee jokaisesta kirjan valinnasta elämää suurempaa kysymystä. Joillekin myös ne kaksi sanaa, "scifi" ja "geeniteknologia", jotka minua jopa 3,5 euron pokkaria tilatessa arveluttivat, ovat myyntivaltti.

Tuliterä ostos, Oryx ja Crake, siirtyi siis miehen yöpöydälle. Katsotaan, saako hän sen luettua ja mitä tykkää. Ainakin bloggaavat naiset ovat olleet teoksesta hyvin kahta mieltä. Joillekin toimii, toisille taas ollenkaan ei.

7 kommenttia:

  1. Heh... kaikki on kiinni painotuksista... :)

    Itse kuulun ainakin juuri tähän porukkaan, jolle scifi ja geeniteknologia (ja ehdottomasti maailmanloppu!) ovat myyntivaltti. Maailmanloppuaihetta pitäisi löytyä kirjallisuudesta enemmän, mutta onneksi on leffat.

    VastaaPoista
  2. Pitää ilmeisesti tosiaan miettiä, millä sanoilla tyrkyttää luettavaa miehelle...

    VastaaPoista
  3. Millaisia kommentteja kirjasta on tullut? Mä taidan seuraavaksi tarttua tohon kirjaan kanssa.

    VastaaPoista
  4. Muuttopuuhissa kävin läpi kirjahyllyä, ja kesken jäänyt Oryx ja Crake tarttui käteeni. Koska olin juuri lukenut loppuun edellisen kirjan, päätin testata, iskisikö scifi nyt. Ja iski se. Luin kirjan muutamassa päivässä loppuun, enkä oikein keksi, miksen saanut siitä otetta ensimmäisellä yrittämällä. Vaihdan siis sujuvasti mielipidettäni ja suosittelen kirjaa :-D!

    VastaaPoista
  5. Valitettavasti ainoa kirjasta saamani kommentti on "no mä oon vasta alussa". Ei siis kommentteja. Jos mies ei lue kirjaa nopeasti, aion ryöstää sen takaisin itselleni ja lukea, niin kiinnostavalta se vaikuttaa.

    Onna, lukufiilis vaikuttaa ainakin itselläni todella paljon lukemiseen! Joskus joku kirja ei vain miellytä, koska se ei sovi senhetkiseen lukuhaluun. Ja sitten kun kirja on jäänyt kesken, siihen on vaikea tarttua enää uudelleen. Onneksi sinä kuitenkin tartuit Oryxiin!

    VastaaPoista
  6. Kyllähän minä uusimman Atwoodin luin ihan itkemättä läpi, mutta hieman puolivillainen olo siitä jäi etenkin kun kirjan puolivälissä tajusin sen olevan jatko-osa Oryxille! Lukukokemuksena oli hieman velttoa scifiä ja ympäristä teematkin juuttuivat liirumlaarumiin, mutta aion antaa Atwoodille vielä toisen mahdollisuuden. Ainakin Oryx on vielä lukulistalla.

    markku-setä

    VastaaPoista
  7. Hei Markku ja hauska saada kommentti näinkin vanhaan kirjoitukseen! Minusta Oryx oli hyvä, mutta Orjattaresi taitaa olla paras lukemani Atwood. En enää muista, mitä mieltä mies Oryxistä lopulta oli, vissiin piti ja arvosti, muttei aivan varauksetta.

    Mielenkiintoista kuulla, että osa uusimmasta Atwoodista oli liirumlaarum-tasoa. En ole itse edes selaillut ko. kirjaa, mutta olen kuullut siitä paljon kehuja. Toivottavasti lukeminen ei kärsinyt paljon siitä, että kirja oli jatko-osa; tuollaisen huomaaminen on rasittavaa, ellei ole alunperin tiennyt lukevansa jatko-osaa.

    VastaaPoista