maanantai 3. tammikuuta 2011

Finlandia-haasteesta


Aloitin siis uuden vuoden kunniaksi uuden lukuhaasteen. Tavoitteeni on lukea epämääräisen ajanjakson aikana ja epämääräisessä järjestyksessä kaikkien aikojen Finlandia-palkitut teokset. Haasteeseen saa mielellään osallistua joko kirjoittamalla Finlandia-kirjoista omassa blogissan tai kommentoimalla niitä minun blogiini. Yritän muistaa laittaa blogiin ennakkotiedon, kun aloittelen jotakin Finlandia-voittajaa. 


Lukulista näyttää tältä. Jos kirjan perässä on X, olen jo lukenut kirjan. Kaikki uusimmat Finlandiat on siis luettu, mutta vanhemmista en ole tutustunut juuri mihinkään. 



2010
Mikko Rimminen: Nenäpäivä X

2009
Antti Hyry: Uuni X

2008

Sofi Oksanen: Puhdistus X


2007
Hannu Väisänen: Toiset kengät X


2006
Kjell Westö: Där vi en gång gått/ Missä kuljimme kerran X

2005

Bo Carpelan: Kesän varjot X

2004
Helena Sinervo: Runoilijan talossa X

2003
Pirkko Saisio: Punainen erokirja X

2002
Kari Hotakainen: Juoksuhaudantie X

2001
Raittila H: Canal Grande X (osin)

2000

Sinisalo Johanna: Ennen päivänlaskua ei voi X

1999
Kristina Carlson: Maan ääreen

1998
Pentti Holappa: Ystävän muotokuva

1997
Antti Tuuri: Lakeuden kutsu

1996
Irja Rane: Naurava Neitsyt

1995
Hannu Mäkelä: Mestari X

1994
Eeva Joenpelto: Tuomari Müller, hieno mies

1993
Bo Carpelan: Urwind/Alkutuuli
1992
Leena Krohn: Matemaattisia olioita tai jaettuja unia X
1991
Arto Melleri: Elävien kirjoissa

1990
Olli Jalonen: Isäksi ja tyttäreksi X

1989
Markku Envall: Samurai nukkuu

1988
Gösta Ågren: Jär

1987
Helvi Hämäläinen: Sukupolveni unta

1986
Sirkka Turkka: Tule takaisin, pikku sheba

1985
Jörn Donner: Far och son (Isä ja poika)

1984
Erno Paasilinna: Yksinäisyys ja uhma

Poimin tiedot Akateemisen kirjakaupan sivuilta. Siellä on listattuina myös kaikki eri vuosina ehdokkaina olleet teokset. Olin hämmentynyt listaa lukiessani: näin paljon kirjoja ja niin moni on jo unohtunut! Kaikki kirjailijatkaan eivät sanoneet minulle mitään. Miten sääli.
Ensimmäinen, lähipäivinä ilmestyvä Finlandia-juttuni tulee koskemaan Mikko Rimmisen Nenäpäivää. Kuvassa kissamme Cisu lukee sitä kanssani.

27 kommenttia:

  1. Olin itsekin hieman kaavaillut tätä samaista haastetta, minulla kun on luettuna koko listalta vasta kolme kirjaa. Haastan siis itseni mukaan.

    Ei noiden ehdokkaidenkaan läpi kahlaaminen olisi mitenkään kamala asia, mutta ehkä on parempi olla ahnehtimatta.

    VastaaPoista
  2. Tervetuloa mukaan! Minuakin alkoi kiinnostaa moni ehdokaskin, mutta... Ehkä se on sitten seuraava haaste.

    VastaaPoista
  3. Olet kyllä lukenut tosi paljon noita voittajia jo. Mä en ole lukenut varmaan kuin viisi. :/ En silti tartu tähänkään haasteeseen, ainakan tänä vuonna. :D

    VastaaPoista
  4. Olin itsekin vähän yllättynyt lukemieni määrästä. Kaikista en kyllä oikein muista enää mitään enkä edes tiennyt, että ovat F-voittajia. ;)

    VastaaPoista
  5. Moi KissaJenni! Nyt vasta huomasin että sulla on tällainenkin blogi! Mulla on kans omassa blogissa (ei kissojen vaan omassa siis) uusi viritys, ajattelin kokeilla vuoden ajan jos listaisin kaikki kirjat mitä luen ja leffat mitkä katson. Tämä lähti siitä, kun kamujen kanssa on harmiteltu, että enää ei tiedä mitä on lukenut ja nähnyt kun ois pitänyt alkaa merkitä muistiin jo +/-40 vuotta sitten...

    Tää on vähän semmoinen "parempi myöhään"-juttu. Mutta käy kattomassa välillä jos kiinnostaa! Toivottavasti jaksan merkkailla kans.

    VastaaPoista
  6. Mie haastan itseni mukaan, liityin myös yliopiston kirjallisuudenopiskelijoiden finlandia-lukupiiriin, joten enköhän saa vielä näitä jopa luettua. :)

    VastaaPoista
  7. Tykkään haasteista, ja vainuan tässä sopivaa ainesta;) - so, im in.
    Olen lukenut listalta aikaisemmin jo Westön, Carpelan ja Sinisalon. Tykkäsin kaikista kolmesta, eniten kai Westöstä, koska luin häneltä lisääkin. Oksasta olen yrittänyt kahdesti, mutta väsähtänyt kummallakin kerralla. En vaan pääse siihen sisään. Olen alkanut ajatella, että ei se ole sen kummoisempi teos kuin muutkaan, kaikki vaan ylistää sitä kun se on Finlandian voittanut ja myynyt niin pirun paljon.

    VastaaPoista
  8. Hienoa, että F-haaste saa kannatusta ja jopa osallistujia! Luulen, että eka F-kirjani on Bo Carpelanin Alkutuuli jo siksi, että se löytyy omasta hyllystä.

    Zepa, listaaminen kannattaa! En ole saanut omia listojani nettiin asti, mutta mulla on luetut kirjat listattuina vuodesta 2004, se on kivaa ja kiinnostavaa. Käyn katsomassa blogissasi! Ja listoja blogeja tosiaan tarvitaan, muuten ei muista mitään mistään jälkikäteen.

    Tomomi, mielenkiintoista - millainen yliopiston F-lukupiiri on?

    Ja KC, tervetuloa! Minäkin pidän noista lukemistasi Finlandioista. Pidän myös Puhdistuksesta. Tai "pidän" on todella väärä sana, sillä olen useinkin sanonut sen vastustajille/epäilijöille, että kirjaa voi arvostaa, vaikkei siitä varsinaisesti pitäisikään. Minusta mikään Oksasen kirja ei ole varsinaisesti sellainen, että siitä "tykkäisi", mutta Puhdistus on taidokas, ja se vei Oksasen kirjallisuuden yhtäkkiä uudelle tasolle. Luin Puhdistuksen muuten ensin näytelmänä. Suosittelen sitä, jos haluaa tutustua teokseen nopeasti ja vähän romaanimuotoa kevyemmin (vaikka ei se yhtään kevyt teos ole, käytän sen yhteydessä näemmä koko ajan vääriä sanoja).

    VastaaPoista
  9. Aaag, 2004! Nyt iski kateus! Huoh.

    VastaaPoista
  10. Oli mielenkiintoista pohtia, mitä F-kirjoja onkaan itse lukenut: 2000-luvun voin kuitata Saisiota ja Carpelania lukuunottamatta kokonaan! En ole päässyt siihen Saisioon koskaan kiinni, olisiko Jennillä vinkkiä siihen? Carpelan on kyllä tuttu muttei juuri tuo voittajakirja, täytyy lainata sekin. Viime vuosituhannen puolelta löytyy sitten jo paljon lukematonta.
    Itse asiassa tuolta listalta löytyy sekä paras kirja koskaan ja suurin ihailuni kohde, Kjell Westö - että toisen laidan inhokkini, uskaltaako sanoa...mutta niin se vain on, että Hannu Väisästä ei vaan pysty. Ei millään.

    VastaaPoista
  11. Zepa, ei kannata kadehtia, sillä mulla on nyt ollut pari vuotta listat retuperällä, listantynkiä on siellä täällä, mutta periaatteessa voin kyllä koota sieltä viime vuodenkin kirjat, kun jaksan. Se on tää netti... Niin kauan kuin täyttelin kirjalistoja Exceliin, jaksoin keskittyä siihen, mutta nyt kun on blogi, niin muistan vaan sen. ;) Toivottavasti sinä pystyt hallitsemaan sekä bloggaamisen että listaamisen.

    Arja, mielenkiintoinen Saisio-kysymys. Olen lukenut monia Saisiota, mutta romaani Voimattomuus on jäänyt parhaiten mieleeni - tai ei sekään kovin hyvin, vaan lähinnä muistan, että olin vaikuttunut siitä ja olen ajatellut lukea sen uudelleen. Tilasin juuri kirjastosta ihan erilaisen Saision, Lokikirjan, eli se on tulossa lukuun ja blogiin joskus alkuvuodesta, toivon.

    Westö on minunkin suosikkini ja ihailun kohteeni, enkä minäkään syty Väisäseen. Olen pystynyt lukemaan tuon Finlandia-kirjan, mutta mitään suuria tunteita se ei aiheuttanut, ei hyvässä eikä pahassa.

    VastaaPoista
  12. Apua, minne ihmeeseen vastaukseni on taas hävinnyt. :D Mie uskon, että olen niin touhukas ja unohdan aina laittaa sen spämminestokoodin ja sen tähden viestini eivät tule perille.

    Joka tapauksessa:
    Marraskuussa kirjallisuudenopiskelijoiden listalle tuli mainos F-lukupiiristä ja muutaman kerran se on ehtinyt ollakin, mutta lähden innolla nyt tammikuun puolella mukaan. Vanhimpia kirjoja on jo luettu ja joudun ne omin päin sitten lukemaan tätä haastetta varten.

    VastaaPoista
  13. Tosi outoa! Kukaan muu ei ole ainakaan viime aikoina valittanut kommenttikatoa. Ja vannon ja vakuutan, ettei blogissani ole mitään Tomomi-estoa!

    Luetaanko F-lukupiirissä kirjoja siis aikajärjestyksessä vanhimmasta uusimpaan? Minä ajattelin, että turvallisempaa lukea sekajärjestyksessä, muuten lukeminen voi tyssätä jo siihen, ettei löydä jotain kirjaa.

    VastaaPoista
  14. Luetaan aikajärjestyksessä vanhimmasta uusimpaan. En ole vielä kertaakaan vain päässyt mukaan joko töiden tai luentojen takia.

    Mie uskon, että päässäni on Tomomin kommentointiesto, sillä käyn usein katsomassa, että saanko vastauksia kommentteihini ja sitten huomaan, etten ole kommentoinutkaan. :D

    Ihana kissakuva muuten!!

    VastaaPoista
  15. Voi ei! Tuo kyllä selittää sen kommenttikadon... Kiitos, kissablogin puolella on vielä pari muuta kirjakissakuvaa.

    VastaaPoista
  16. Minä tunnistin varmasti lukeneeni vain nämä:

    Sofi Oksanen: Puhdistus
    Kari Hotakainen: Juoksuhaudantie
    Raittila H: Canal Grande
    Pentti Holappa: Ystävän muotokuva
    Hannu Mäkelä: Mestari
    Bo Carpelan: Urwind/Alkutuuli
    Helvi Hämäläinen: Sukupolveni unta

    Puhdistus, Juoksuhaudantie ja Sukupolveni unta ovat sellaisia, joista olen blogannut.

    Nämä olen ehkä lukenut:

    Leena Krohn: Matemaattisia olioita tai jaettuja unia
    Sirkka Turkka: Tule takaisin, pikku sheba

    Joten vissiin olisi varminta sanoa että en ole lukenut noita. Tiedän lukeneeni joitan Leena Krohnilta ja Sirkka Turkalta, mutta jos ei edes muista mitä, niin lasketaanko sitä?

    Ehkä aloittaisin lukemisen Johanna Sinisalon tai Eeva Joenpellon kirjoista. Ihan viimeiseksi jättäisin Bo Carpelanin, jonka kirjoja olen pari kertaa yrittänyt lukea, mutta jotka vaan ovat minusta aina olleet tylsiä. Hyi minua, Carpelanhan on kaiken sivistyksen huipentuma.

    VastaaPoista
  17. Salla, paljon sinäkin olet Finlandioita lukenut! Minäkin aloin miettiä, oletkohan sittenkään lukenut juuri tuota Krohnia, mutta olen, osittain ainakin. Krohnin tuotanto on hienoa, mutta kirjoja on niin paljon, että niiden erikoiset nimet tuppaavat menemään välillä sekaisin, eikä heti muista, mitä on lukenut ja mitä ei.

    Bo Carpelanista vähän samanlaisia kokemuksia. Olen aistinut kyllä jotain kaunista ja hienoa, mutta nukahtanut tai ainakin pudonnut kärryiltä lukiessani. Vähän sellaisia puuduttavia, unenomaisia muistikuvia niistä parista kirjasta, jotka olen häneltä lukenut... Johanna Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi on minusta todella hyvä!

    VastaaPoista
  18. Jotain häikkää näissä kommenteissa nyt ehkä on, koska eilen kakkoskommenttini tähän ketjuun katosi. Piti nimittäin korjata, että en minä tuota Urwindia loppuun asti lukenut, aloittanut vain ja jättänyt melkein heti kesken!

    Sinisalo pitäis kai tsekata...

    VastaaPoista
  19. Uutena kirjabloggaajana haastan itseni mukaan! Olen lukenut listalta muutaman, mutta mikään ei ole jäänyt mieleen erityisenä suosikkina tai inhokkina. Westöltä Missä kuljimme kerran ei ollut minulle se mieleenjäävin teos - ottaisin pikemminkin Leijat Helsingin yllä tai Älä käy yöhön yksin. Irja Ranetta en jaksanut lukea, ja Bo Carpelanin Kesän varjot oli työvoitto vaikkei paksu olekaan.

    VastaaPoista
  20. Luru, tervetuloa mukaan! :) Minulle Westön Älä käy yöhön yksin ei oikein kolahtanut (blogista löytyy arvio), mutta Leijat Helsingin yllä on suuri suosikkini, samoin Missä kuljimme kerran; en osaa laittaa näitä kahta järjestykseen. Aion joskus lukea ne uudestaan, ehkä sitten osaan.

    Salla, Tomomikin on valittanut kommenttikatoa! Voiko kommenttikato olla vain mun blogissa? Itselläni on joskus yleisiä kommentointivaikeuksia, mutta ei vain yhteen blogiin kohdistuvia. Blogger hylkii blogiani...

    VastaaPoista
  21. Jenni, olipas hieno idea jälleen!

    Jos mukaan haasteeseen voi lähteä sillä lailla kepoisasti, että luen minkä luen ja vuoden päätteeksi katsotaan, montako F-kirjaa on tullut plakkariin, niin mukana ollaan! Yritän pitää vimmatusti kiinni siitä, ettei lukemisesta tule suorite, siksi varovaisesti kissankäpälin olen mukana.

    Sen verran kuitenkin uupuu minultakin noita voittajia listalta, että utelias olen tämän valloittamisen kanssa. Sopiiko, että postaan aiheesta vielä itsekin ja linkitän?

    VastaaPoista
  22. Mä olen lukenut näistä vaan Saision Erokirjan, Juoksuhaudantie jäi kesken En osaa päättää että lähtiskö haasteeseen mukaan vai ei.... Toisaalta muuta luettavaa olis riittävästi, toisaalta pitäis korjata aukko sivistyksessä.

    VastaaPoista
  23. Tein itselleni vastavanlaisen haasteen pari vuotta sitten ja lisäsin päälle vielä Runebergit ja pari muuta listaa. Siksi suurin osa Finlandioista on nyt luettu ja osaa vähintäin tutkittu hyvällä yrityksellä.

    Siinä vain lopulta kävi niin, että kotimainen kirjallisuus voitti minun voimani, - väittäisin ettei ole mahdollista pitää kaikesta siitäkään mikä on abc & xyz -kriteereillä taikka muilla syillä hyväksi leimattu.

    Se on jotakin samaa mitä musiikissa, nopeammin ja selvemmin tajuaa, että oma tapa ajatella ja tuntea on ristiriidassa kuullun musiikin // koetun taiteen kanssa. Siksi se toisten taide on tärkeää, mutta koska ei kosketa, se ei ole minulle. Edes vaikka se on hyvää.

    Subjektiivisuus rules, huolestuttavaa, mutta minkäs teet kun aina siinä käy samoin, vaikka yrittäisi minkälaista tieteellis-taiteellis-objektiivis-sivistyksellistä näkökulmaa.

    VastaaPoista
  24. Kepoisasti tähän ja muihinkin lukuhaasteisiin varmasti kannattaakin lähteä mukaan, muuten on luullakseni suuri vaara, että käy juuri Hanna'hin kuvaamalla tavalla, menee voimat ja into. Olen varma, että minullekin käy kyllä noin, etteivät kaikki "suuret Finlandia-teokset" kosketa, eihän koskettanut viimevuotinen voittajakaan. Mutta otan Finlandia-haasteen yleissivistyksen kannalta ja olen toiveikas, että löydän lukematta olevien teosten avulla edes yhden tai kaksi uutta hyvää kirjailijatuttavuutta!

    VastaaPoista
  25. Keskisuomalaisen loppuvuoden 100 kirjaa -haasteessa pärjäsin odotuksia paremmin, mutta tässä kyllä odotuksia huonommin (vain kuusi kirjaa kokonaan, pari on jäänyt kesken)!

    Oot lukenut Jenni ihailtavan monta: nyt huomaan esim. Holapan ja Saision voittajateosten olevan mulla hyllyssä, mutta edelleen lukematta.. Monia kirjailijoita olen lukenut, mutta eri teoksia kuin voittajakirja, ihme juttu. Saatan siis haasteen edetessä kaivaa nyt ainakin Holapan ja Saision naftaliinista, jos jossain vaiheessa kirjoitat niistä. Muuten jää kyllä koko lista varmasti edelleen lukematta..

    VastaaPoista
  26. en ehkä uskalla lähteä haasteeseen mukaan ihan täysillä (haalisin mielelläni kaikki haasteet...) mukaan, mutta jos yrittäis lukea ainakin ne finlandia-voittajat, jotka on omassa hyllyssä jo odottamassa... itse olen viime vuosina lukenut enemmän niitä muita ehdokkaita kuin itse voittajia, täytyykin tutkailla mitä kaikkea ehdolle on menneinä aikoina asetettu.

    VastaaPoista
  27. Heh, minäkään en ole toistaiseksi tehnyt haasteen mitään muuta kuin kirjoittanut siitä blogissa ja kannustanut muitakin F-kirjojen mukaan. Täten lupaan, että aloitan ekan (sen Carpelanin, kun on omassa hyllyssä) viikonloppuna. ;)

    VastaaPoista