maanantai 30. marraskuuta 2009

Lukuhaaste

Tässä vastaus Inalta tulleeseen lukuhaasteeseen.


1.Mikä kirja itketti?

Olen ehkä estynyt, mutta en muista itkeneeni kirjan tai leffan takia. Moni kirja on kuitenkin varsinkin lapsena järkyttänyt minua niin, etten ole saanut nukuttua. Esimerkiksi Elsa-leijonakirjan tieto, että jollain ammutulla leijonalla oli "lapsen pään kokoinen kallo", kauhistutti minua 8-vuotiaana jostain syystä niin, että näin leijonapainajaisia ja muistan siis vieläkin tuon hirvittävän faktan.


2.Mikä nauratti?

Estyneisyyden lisäksi olen tylsä, sillä en osaa nimetä yhtään tiettyä naurattavaa kirjaa. Mutta melkein kaikissa hyvissä kirjoissa on jotain naurattavaa, vähintäänkin yksittäisiä kohtia tai toteamuksia, jotka pistävät hymähtämään ja saavat mielen läikähtämään. Oudoimpiin lukukokemuksiini kuuluu se, että Alastalon salin kertojan itseironinen kommentti alkoi naurattaa minua ääneen ruuhkajunassa. Vähemmälläkin on hullun leima ansaittu.


3.Mikä oksetti?

Kaikki Grassin Peltirummun lukeneet ymmärtävät, jos vastaan, että ankeriaat.


4.Mihin henkilöhahmoon samaistuit?
Eikö hyvän kirjan merkki ole se, että siinä on ainakin yksi samastuttava hahmo tai joka tapauksessa jotain, joka vie mukanaan? Näin ollen samastun melkein aina lukiessani... En osaa tässäkään kohdassa antaa täsmällistä vastausta, mutta ainakin Muumeja ja muita Janssoneita lukiessani olen toivonut, että minulta löytyisi samaa huoletonta mutta silti harkittua elämänasennetta kuin vaikka Muumimammalta tai Kesäkirjan isoäidiltä.


Lapsena samastuin vissiin Nalle Puhin maailmaan, sillä leikin aina Risto Reipasta. Samastuin myös Swanin ja Montgomeryn tyttökirjoihin ja kehittelin itsekseni tyttökouluja ja muita mielikuvitusmaailmoja.


5.Minkä kirjan jätit kesken?
Olen keskeyttänyt montakin kirjaa! Olen päättänyt tietoisesti, että maailmassa on liikaa kirjoja huonojen lukemiseen. Olen juuri keskeyttänyt pinon kotimaisia kirjoja. Hankin kirjaston poistomyynnistä mm. Verrosta, Möröä, Korhosta ja Saisiota, enkä ole edennyt ensimmäisessäkään alkua pidemmälle. Niin, ja kuten vähän aikaa sitten täälläkin kerroin, Coelhon Alkemisti jäi sivulle 33. Ja siellä pysyy.


6.Minkä kirjan toivoisit jättäneesi kesken?

Minun olisi pitänyt pysyä huonot vs. hyvät kirjat -linjalla (ks. edellinen kohta) eikä lukea kesällä koko Larssonin Millennium-trilogiaa. Jälkikäteen ajatellen en ymmärrä, miksi minun oli luettava ne kaikki, kun kerran kärsin aika paljon jo ensimmäisestä ja kärsimys vain lisääntyi osa osalta.


7.Minkä kirjan luit uudestaan?

Lähes aina hyvän kirjan lukiessani ajattelen, että tähän vielä palaan. Oikeasti olen palannut lähinnä vain nopealukuisiin ja nostalgisiin lastenkirjoihin (Montgomeryt, Onneli ja Anneli) ja jo mainittuun Janssonin Kesäkirjaan. Olen ollut koko syksyn aikeissa lukea Peltirummun uudelleen, mutten ole lukenut.


8.Minkä kirjan luit mutta et kehtaa myöntää lukeneesi (paitsi mulle nyt kahden kesken kun varta vasten kysytään)?

En ole lukenut mitään niin kummaa, etten voisi siitä kertoa. Lähinnä harmittaa, että vielä jokin vuosi sitten luin aika vähän ja viihteellisesti, mutta se johtui silloisesta työstäni, tein hämppäkirja-arvosteluja. Viihdettäkin tarvitaan, mutta ei ainoana lukemisena.


9.Mitä kirjaa suosittelet?

Olen huono suosittelemaan kirjoja, koska minusta onnistunut lukukokemus on niin monen asian summa. Joskus hyväkään kirja ei kolahda, jos ei ole juuri sille otollinen lukuolo. Viimeisin monelle suosittelemani kirja on Parkkisen Sinun jälkeesi, Max. Olen suositellut sitä niin monelle, että vähän jo kauhistuttaa, jos olenkin ainoa, joka siitä pitää... Yleisesti ottaen suosittelen lukemaan mahdollisimman monipuolisesti eikä vain sitä samaa kirjailijaa ja lajityyppiä, jota on aina ennenkin lukenut.


10.Minkä kirjan lukemisesta olet ylpeä (Esim. onko joku ihminen jossain joskus todella lukenut Alastalon salin alusta loppuun, josta kaiketi sopii olla ylpeä)?

No minäpä olen lukenut Alastalon salissa, kuten blogia lukeneet tietävät! Ja olen siitä ylpeä ja kerron sen blogissa usein, kuten lukijat ovat myös varmasti huomanneet. ;)

Oikeasti olen ylpeä siitä, että luen myös klassikkoja ja muita vanhempia kirjoja, vaikka uutuuskirjoja on niin paljon, että voisi hyvin keskittyä lukemaan vain niitä.


*******

PUUUH! Olen vastannut, olkaa hyvä. Ofelian esittämään haasteeseen vastaan, kunhan saan skannerin ja netin toimimaan kotona. Aion nimittäin skannata siihen erään kuvan.


Laitan tämän haasteen eteenpäin tasapuolisesti kaikille blogini lukijoille. Vastatkaa joko tämän kirjoituksen kommenttikenttään tai jos vastaatte omiin blogeihinne, tulkaa kertokaa se tänne. Kiitos!


Haasteen kysymykset voi kopioida tästä:

1.Mikä kirja itketti?
2.Mikä nauratti?
3.Mikä oksetti?
4.Mihin henkilöhahmoon samaistuit?
5.Minkä kirjan jätit kesken?
6.Minkä kirjan toivoisit jättäneesi kesken?
7.Minkä kirjan luit uudestaan?
8.Minkä kirjan luit mutta et kehtaa myöntää lukeneesi (paitsi mulle nyt kahden kesken kun vartavasten kysytään)?
9.Mitä kirjaa suosittelet?
10.Minkä kirjan lukemisesta olet ylpeä (Esim. onko joku ihminen jossain joskus todella lukenut Alastalon salin alusta loppuun, josta kaiketi sopii olla ylpeä)?

2 kommenttia:

  1. Mun vastaukset voi lukea blogista. :)

    http://kirjamieli.blogspot.com/2009/11/lukuhaaste.html

    VastaaPoista
  2. Mun vastaukset löytyy myös omasta blogistani:


    http://kirjani.vuodatus.net/blog/2273248/haaste/

    VastaaPoista