keskiviikko 7. lokakuuta 2009

Booker-palkinto Mantelille

Hilary Mantel on saanut Booker-palkinnon, tiesi Hesarin uutinen juuri kertoa.

Myönnän tietämättömyyteni: sekä kirjailija että hänen palkittu teoksensa Wolf Hall ovat minulle aivan tuntemattomia. Kirja kuulostaa kuitenkin luettavalta: hyvin tehtyjä historiallisia romaaneja on mukava lukea. Teosta ei kuitenkaan ole näemmä saatavissa edes englanniksi Akateemisesta kirjakaupasta, muita saman kirjailijan englanninkielisiä teoksia kuitenkin löytyy.

Aiotaankohan tämä Booker-kirja nyt suomentaa? Kun Doris Lessing sai kirjallisuuden Nobelin, se taisi aiheuttaa paljon kääntämis- ja kustannuskiireitä. Lessingin teosten hinta myös nousi nettiantikoissa kummasti ihan yön yli.

Niin ja tämän vuoden Nobel-kirjailijahan julkistetaan huomenna. En ole edelleenkään keksinyt, ketä veikkaan voittajaksi.

3 kommenttia:

  1. Mä veikkasin Hesarin siivuilla Atwoodia voittajaksi. Suurin osa äänestäjistä oli mun kanss samoilla linjoilla. Saas nähdä. :)

    VastaaPoista
  2. Eikö Atwood ole melkein vuosittain veikkauslistoilla? Nythän siltä on tullut/tulossa uusi kirjakin (tosin kai asia-aiheinen), ehkä se olisi hyvä syy palkita hänet.

    VastaaPoista
  3. Huomenna!!? Oho, olin melkein unohtanut. Minä en veikkaa ketään, kun tietämykseni on melkoisen laiha.

    En ole koskaan kuullut - Hilary Mantelista?

    VastaaPoista