sunnuntai 3. toukokuuta 2009

Luetut luetteloitu

Olen pitkästä aikaa luetteloinut luettuja kirjoja sekä tänne blogiin että Library Thingiin. Samalla sain siirrettyä vuoden 2009 lukulistan pois kissablogin puolelta - blogien "erottaminen" on käynyt silkasta laiskuudesta hieman hitaammin kuin kuvittelin...


No, tässä se lista nyt on. Jos on kommentoitavaa noista (tai muistakin kirjoista), kommentoi toki! Luetteloitko sinä kirjoja, ja jos niin, miksi? Itse luetteloin sekä luettuja että omistamiani kirjoja, enkä oikein tiedä syytä siihen. Yleensä en ole kovinkaan järjestelmällinen luonne, mutta kun kirjojen luetteloimisen on aloittanut, sitä ei voi enää lopettaa. Aina välillä pitää kurkistella, että ahaa, tuon kirjan luin silloin ja kas, minullapa on noin monta tuon alan kirjaa. En sitten tiedä, onko se merkki aidosta kirjaharrastuksesta vai - omistettujen kirjojen kohdalla - materialismista: minulla on kamalasti kirjoja!

4 kommenttia:

  1. Voisiko tämän kirjallisuusblogin vielä saada blogilistalle omanaan, jotta pääsisi tuoreeltaan lukemaan kirjoituksiasi? Ihana kirjahylly muuten, olen kade!

    VastaaPoista
  2. Kiitos kirjahyllykehuista! :) Ja hyvästä ideasta myös - blogi on nyt lisätty blogilistalle, toivottavasti päivittyy pian (sehän menee ensin kai jonnekin tarkastukseen tms.?).

    VastaaPoista
  3. Varsinaiseen kysymykseen jäi vastaamatta. Olin vuosikausia miettinyt, kuinka hauska olisi katsoa listasta, mitä kaikkea sitä on lukenutkaan. Pari vuotta sitten päätin ottaa kirjaa kansista (tai miten sen nyt kuvailisi) ja aloitin pienen mustan kirjan täyttämisen. Jostain syystä tunsin, etten voi hyvällä omallatunnolla laittaa listaan niitä opintoihin liittyviä kirjoja, joista luin esim. esseetä kirjoittaessani vain osan (eli sieltä jäivät pois melkein kaikki). Edes yksinkertaisen luettelon pitäminen ei siis tunnu ihan yksinkertaiselta. Ensiksi pitäisi määritellä, mitä tarkoittaa "lukea kirja" :-D

    Library Thingistä en ollut kuullutkaan, ennen kuin luin siitä blogistasi. Heti piti luoda tunnukset! Kovin montaa kirjaa en kuitenkaan sinne ole vielä vienyt.

    VastaaPoista
  4. Library Thing koukuttaa! :) Itse käytän sitä lähinnä vain kirjojen luettelointiin, mutta olen huomannut, että se on paljon hauskempi tapa luetteloida kuin aiemmin käyttämäni Excel. Linkki on myös helpompi lähettää eteenpäin kuin E-tiedosto.

    Minä laitan luettuihin myös tentti-ym.kirjat, jos olen lukenut niitä vähäänkään enemmän. Olen perustellut sitä niin, että kun viime vuosina olen opiskellut "harrastukseksi" (iltaisin avoimen yo:n kursseilla), niin nämä vapaaehtoisesti lukemani tietokirjat kuuluvat listalle. Oikeastaan jätän listalta pois vain ne kirjat, joista katson vain esim. jonkun tiedon tai jonka lukeminen tökkää ihan pariin sivuun. Kaikki sellaiset kirjat, joista olen saanut jonkinlaisen käsityksen, vaikka en olisi koko kirjaa lukenutkaan, pääsevät listoille, mutta merkitsen erikseen ne kirjat, jotka olen lukenut vain osittain.

    On tosiaan kiva katsoa myöhemmin, mitä on lukenut. Minua kiinnostaa myös se, montako kirjaa olen vuosittain lukenut (vaikka se onkin vähän suhteellista, jonkun kirjan lukee tunnissa, toiseen menee monta viikkoa). Aina loppuvuodesta tulee sellainen olo, että pitää ylittää itseni, ainakaan ei saa lukea vähemmän kuin edellisenä vuonna. :)

    VastaaPoista