torstai 17. kesäkuuta 2010

Miksi LibraryThing?



Sara kyseli, mihin käytän LibraryThingiä, ja ovat sitä muutkin aina välillä ihmetelleet. Siispä LT-esittely.

Löysin LT:n pari kesää sitten ihan sattumalta ja ihastuin heti: tässä on minulle sopiva työkalu. Olen listannut vuosittain lukemani kirjat vuodesta 2004 ja ennen pidin listaa Excelissä. Lähetin päivitetyn taulukon aina itselleni sähköpostiin, ettei se katoaisi, vaikka kotitietokoneeni hajoaisi. Jostain päähänpistosta olin myös eräänä kesänä luetteloinut kaikki kotimme kirjat, sillekin listalle kaipasin jotain varmempaa paikkaa kuin Hotmailini.

Ostin itselleni ensin vuoden LT-käyttöoikeuden, mutta nyttemmin olen muuttanut sen elinikäiseksi. LT-kirjastostani löytyvät seuraavat hakusanat, samat, joiden mukaan olen järjestänyt (luettuja lukuun ottamatta) kirjat myös oikeassa kirjahyllyssäni:


  • luetut 2004.... luetut 2010 (jos kirja ei ole omani, laitan asiasta merkinnän kirjatietoihin)
  • elämäkerta
  • historia
  • kieli & kirjallisuus
  • koti & puutarha
  • kotimainen kaunokirjallisuus
  • kuvataide
  • lapset ja nuoret
  • näytelmä
  • runous
  • sarjakuva
  • tieto
  • ulkomainen kaunokirjallisuus
Edelleen käytän LT:tä vain luettelujen ja omistettujen kirjojen listaamiseen. Olen pitänyt hakusanojen määrän tahallisesti vähäisenä, sillä haluan saada helposti selville, paljonko ja millaisia kirjoja meillä on. Monilla muilla LT-listaajilla näyttää olevan paljon tarkempia luokittelutapoja kuin minulla.

LT:ssä on paljon muitakin toimintoja.  LT antaa mm. kirjakohtaista tietoa, kuinka monella muulla jäsenellä on sama kirja ja mitä he ovat kirjasta sanoneet tai montako tähteä he ovat sille antaneet: LT:ssä on myös kirja-arvosteluja. Aluksi minusta oli erityisen jännittävää tarkkailla, kenellä on Suomen suurin LT-kirjasto ja pääsenkö itse suurimpien kirjastojen listalle. LT kertoo myös sen, kenellä LT-jäsenellä on eniten samoja kirjoja kanssani. Sitä kautta voi siis löytää samanhenkisiä lukijoita: eri kirjastoja voi myös linkittää suosikeikseen.

Lisäksi LT:stä löytyisi mm. keskusteluja, toisten kirjastoja voi kommentoida jne.  LT antaa tietoa kirjallisuustapahtumista ja early readers -jäsenet voivat saada ilmaisia lukunäytteitä. Kaikkiin LT:n ominaisuuksiin en ole edes tutustunut, joten ehkä joku muut LT-käyttäjä osaa jatkaa listaa.

Oma LT-harrastukseni ei näytä kehittyvän listausta monipuolisemmaksi, koska nykyään keskityn mieluummin tähän kirjablogiin kuin LT-asioihin. LT-kirjastoni ei ole edes ajan tasalla tällä hetkellä, mutta ajantasaistaminen kuuluu kyllä kesäsuunnitelmiini. Siihen, miksi sitten kirjoja pitää listata, en osaa antaa täsmäselitystä. En tiedä, onko listaamisessa järkeä, mutta ainakin on mukavaa, kun voi helposti katsoa, mitä ja paljonko on lukenut tiettynä vuonna tai mitä kirjoja joltain kirjailijalta omistikaan... LT on myös siitä kätevä, että, aivan kuten bloginkin kohdalla, sen kautta voi helposti jakaa kirjatietoa muille lukutoukille.

Tutustu: LibraryThing

10 kommenttia:

  1. Minun mieheni keräilee LP-levyjä ja listaa niitä johonkin samanlaiseen levyille suunnattuun nettilistaan. Ja vertailee siellä listoja muiden keräilijöiden kanssa. En ole kyllä koskaan ihan tajunnut sitä intoa ;-)

    Mutta minä nyt en muutenkaan osaa keräillä kirjoja, luen vain ja päästän menemään. Tuttavapiirissäni on niin monta intohimoista keräilijää, että olen nähnyt mihin se voi pahimmillaan johtaa ;-) Olen myös lukenut tuon aiemmin vinkkaamasi "Paperitalon", joten yritän itse pidättäytyä kirjojen keräilystä. Tosin muutaman rakkaan kirjailijan koko tuotanto on ehdottomasti pakko omistaa.

    VastaaPoista
  2. En minäkään siis tajua sitä intoa niin, että osaisin aukottomasti selittää, miksi kaikki kirjat pitää listata. Etenkin kun en ole muuten ollenkaan järjestelmällinen - kirjalistaus on vaan joku outo pakkomielle. Kun sen aloittaa, ei voi lopettaa. ;)

    Minäkin mielestäni onneksi päästän kirjoja menemään. Silti kirjoja kertyy tasaista tahtia. Outo homma... mutta joskus ostin ja säilytin niitä vielä enemmän, olen kehittynyt kuitenkin!

    VastaaPoista
  3. Kiitos Jenni perusteellisesta vastauksestasi! Itse listasin pari vuotta sitten kaikki kotini kirjat ja siinä oli työtä! Enää se ei ole todellakaan ajantasalla!

    Vaikka pidän blogia, en kirjoita kuitenkaan kaikista lukemistani kirjoista ja sen takia en tiedä tarkalleen kuinka monta kirjaa olen lukenut vuodessa. Tuo LT voisi olla ihan hyvä idea minulle lukemieni kirjojen luetteloimiseen vuosittain. Katsotaan jos nyt kesällä innostuisin siitä, kun se vaan jotenkin kiehtoo minua... Sitten olisin paremmin ajantasalla lukemisistanikin heh! Mutta sitä en jaksa, että listaisin sinne kaikki kirjani!

    VastaaPoista
  4. Sara, meidänkin kodin kirjojen listaaminen oli suurempi urakka kuin olisin ikinä kuvitellut! Sen sijaan ko. listan siirtäminen LT-kirjastoon kävi kätevästi copy-paste-tekniikalla eräänä hiljaisena kesäisenä työviikkona työkoneelta käsin... :)

    Minäkään en kirjoita kaikista lukemistani kirjoista, joten blogista ei voi suoraan seurata luettujen lukumäärää. Tai lukemista ylipäätään - en useinkaan muista hyvin, mitä kaikkea olen lukenut, mutta heti kun näen lukulistat, muistan kirjojen lisäksi myös mm. sen, missä olen niitä lukenut, mitä muuta silloin tapahtui jne. Se on hauskaa. Lisäksi on mielenkiintoista katsoa, miten luettujen kirjojen määrät eri vuosina vaihtelevat (vaikkei se yksiselitteinen luku olekaan, ovathan kirjat erilaisia sekä sivumäärältään että sisällöltään).

    VastaaPoista
  5. Minäkin tätä nykyä listailen blogiin, että mitä olen lukenut. Sen suurin ilo on siinä, että muistaa kirjan. Blogiin päivitän listaa siksi, että se kertoisi jotain itsestäni, muttei kuitenkaan liikaa.

    VastaaPoista
  6. Minullakin on elinikäinen LT-jäsenyys. Tosin LT-listani on kaukana ajan tasalla olevasta.. LT:n edut ovat mielestäni selkeät vaikkei kirjastoni (vielä) täytäkään koko taloa. Se, miksi listaan kirjoja, on siten aivan eri asia. Ehkä vain rakastuin tenavana vanhanaikaiseen kirjaston kortistokaappiin :) Meidän kirjastossa se oli todella kaunis...

    VastaaPoista
  7. Kyllä kirjalistat kertovat ihmisistä - sekä, siitä millaisista kirjoista pitää että siitä, että pitää kirjoista niin paljon, että haluaa jopa listata niitä. Tietenkin kyseessä voisi olla sekin, että on kauhean säntillinen luonne, mutta ainakin minun tapauksessani on kyse siitä, että haluan virtuaalikirjaston avulla seurata kirjastoani ja lukemisiani melkein missä vain (nykyisin minulla on netti kännykässäkin, joten oikeastaan se on aina mukanani). Mitään muita asioita en listaa, vaikkakin esim. puutarhassa kannattaisi kyllä listata, mitä siemeniä on minnekin viskonut. ;)

    VastaaPoista
  8. Oli mielenkiintoista lukea kokemuksiasi LT:stä ja kirjojen listauksesta. Olen myös elinikäinen LT:läinen, ja olen myös laittanut ylös lukemani kirjat jo vuodesta 1992...

    Nykyään minulla on lista/listat 3 eri paikassa: LT:ssa on lukemani kirjat (uusimmasta päästä lähinnä) sekä omistamani keitto- ja käsityökirjat ym. Omistamieni kirjojen (kohta) täydellinen lista on tietokoneella. Tämän lisäksi kirjoitan ihan vanhanaikaisesti vihkoon ylös jokaisen kirjan jonka olen lukenut - tämä käytäntö on siis jatkunut lähes täydellisenä jo kohta 20 vuotta (Hui!)... Ja näistä olen vuosittain pyrkinyt siirtämään koneelle myös vuoden aikana luetut kirjat... tosin tuo ei ole ajan tasalla tällä hetkellä. Olen siis kai pikkuisen "hönö" tämän asian suhteen... ;-)

    Aikoinaan täytin jopa "haluan lukea" -pikkuvihkosta jota pidin mukanani kirjastossa käydessäni. Nykyään se on jo jäänyt, johtuen hyvin pitkälti työstäni. Mutta listaaminen on tosiaan paitsi mielenkiintoista (varsinkin LT:n löytämisen jälkeen), että hyödyllistä: näin minulla on aina paikka, josta tarkistaa omistanko jo jonkin kirjan, sekä myös sen, olenko jo lukenut sen. Sekä saan paljon muuta tilasto- ja nippelitietoa lukemisistani... Olen aina luullut muistavani hyvin lukemani kirjat, mutta selailtuani vanhoja merkintöjäni, en taidakaan muistaa niin hyvin... Ja en todellakaan ole näin säntillinen muuten. :-)

    VastaaPoista
  9. Hei,
    Library Thing on minulle aivan uusi juttu. Itse käytän goodreadsia (www.goodreads.com) ja suosittelen sitä kyllä aivan ehdottomasti jokaiselle, joka tätä library thingia harkitsee, sen verran saman tyyppisestä palvelusta kuulostaa olevan kyse. Goodreads on siis ilmainen.

    VastaaPoista
  10. Lillumus, tuo on jo todella perusteellista kirjojen listaamista. Hienoa! :) Vaikka omat listani ovat yhä retuperällä, ymmärrän hyvin tuollaisen superlistaamisen - ja toivottavasti pääsen joskus itsekin samalle tasolle. Listat ovat opettaneet minullekin, että ehei, en suinkaan muista kaikkia omistamiani tai lukemiani kirjoja...

    Tessa, kiitos vinkistä! Minä taas en ollut koskaan kuullut Goodreads-palvelusta. Pitää ehdottomasti tutustua siihen! Onneksi LT ei ole kallis.

    VastaaPoista