sunnuntai 8. syyskuuta 2013

100 asiaa lukutaidosta







Tänään Kansainvälisenä lukutaitopäivänä olen miettinyt, että...


lukutaito, lukeminen ja kirjat tuovat elämääni 100 asiaa:


iloa lohtua jännitystä oppimista unohdusta sanoja kirjaimia puolipisteitä oivalluksia ajatuksia etsimistä löytämistä näkökulmia nyrjähdyksiä rauhaa rauhattomuutta yksinäisyyttä ystäviä yhteenkuulumista kauneutta rumuutta kellarintuoksua hiirenkorvia sivunrapinaa nautintoa kiivastumista onnea ärtymystä hypistelyä väsyneitä silmiä kipeitä niskoja kiihtymystä pysyvyyttä muutosta ihailua kateutta minuutta mahdollisuuksia ajankulua unilääkettä tuskaa pölyä pinoja rakkautta taikaa inspiraatiota lannistumista ammattitaitoa älyä vaikutusvaltaa turvallisuutta fontteja formaatteja jatkumoa taidetta raadollisuutta katoamispaikkaa löytöretkiä nautintoa salaisuuksia omistamista kotia lauseita ratkaisuja runoa elämää esimerkkejä yllätyksiä totuuksia valheita esikuvia hiljaisuutta ymmärrystä harrastusta muistoja ideoita vaikutelmia antautumista vastustamista voimaa rohkeutta hemmottelua laiskottelua mukavuudenhalua sivistystä nollausta itsenäisyyttä vastuuta vaihtelua tulevaisuutta rajattomuutta haaveita tavoitteita keskustelua apua työvälineitä seikkailua empatiaa


Tätä kaikkea on lukutaito. Osallistu Lukutaitokampanjaan 6.–13.9.2013.



(P.S. Runosunnuntai vesittyi heti toisella viikolla, tiedän, mutta siirsin sen huomiseksi lukutaitopäivän takia. Huomenna juttua Hannu Mäkelän runoteoksesta, jonka lukeminen tuntuu vaativan hieman taitoa...)

8 kommenttia:

  1. Kiva kirjoitus :) Ja hyvä, että tällaisia kamppanjoita on!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helmi-Maaria, kiitos, ja olen samaa mieltä kampanjasta jo siksi, että ihan kaikkien kannattaisi välillä pysähtyä miettimään lukutaitoa. On hienoa, että kampanja on lähtenyt hyvin liikkeelle.

      Poista
  2. Erittäin innostava blogikirjoitus.

    Tuo kuva on kiinnostava. Siinä sananmukaisesti kädestä pitäen opetetaan kirjoittamaan. Ilmankos kirjatkin muistuttavat toisiaan, kun kirjoittajien käsialat ovat muitten muokkaamat. Jokainen kirjainkin on jonkun toisen kehittämä. Huomiotani herättää, miten opettajan ja oppilaan kädet sulautuvat kuin saman ihmisen ruumiinosiksi, jotka tuottavat samansuuntaista tekstiä samansuuntaisen ajattelumallin pohjalta.

    No, tulipas taas kitkeränmakuinen kommentti. Mutta viime aikoina olen paljon ihmetellyt taideteosten samansukuisuutta. Taidan kirjoittaa tästä omaan blogiini lähemmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Ketjukolaaja! Mielestäni kommenttisi ei ollut kitkerä vaan kiinnostava. Olen miettinyt viime aikoina ihan samaa, kirjojen samankaltaisuutta hyvässä ja pahassa. En ole saanut vielä ajatuksiani bloggaukseksi asti, mutta yritän saada. Olisi kiinnostavaa lukea sinun ja muidenkin pohdintoja aiheesta! (ehkä oletkin jo kirjoittanut, käyn katsomassa)

      Pohdin myös näkökantaasi tuohon kuvaan. Luulen, että useimmat tarvitsevat lukemaan ja kirjoittamaan opetellessaan aika kädestä kiinni pitäen tapahtuvaa opetusta, mutta olen samaa mieltä, kirjoittajan (ajattelijan) soisi toteuttavan itseään vapaasti ja omaäänisesti. Hyväntekeväisyydessäkin toivon, että avun kohdetta kunnioitetaan eikä esim. pyritä muuttamaan liikaa.

      Poista
  3. Kiitos! Harmittaa, etten ole tehnyt tällaista tajunnanvirtamaista listausta aiemmin, olisi kiinnostavaa tutkia nuorempana kirjoittamiani listoja.

    VastaaPoista
  4. Hieno postaus kampanjan tiimoilta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katri! Tähän kampanjaan oli kyllä todella mieluisaa osallistua. :)

      Poista