maanantai 19. syyskuuta 2011

Kirjamessujen ohjelma ilmestyi

Pistänpä perään päivän toisen päivityksen: Helsingin kirjamessujen 2011 ohjelma on julkaistu. Ainakin minulla oli kyllä aika paljon vaikeuksia löytää se verkosta, joten laitan tähän linkin sekä messujen sivulle että suoraan ohjelmisto-PDF:ään.

Ja sitten vain ohjelmatietoja lukemaan! Aion hemmotella itseäni tänä vuonna monen päivän messulipulla, aah. Olen myös hyvin iloinen, että messujen teemamaa on nyt Viro. Alkukuinen Viron-matka nostatti minussa ihan uudenlaisen Viro-kiinnostuksen, joka ulottuu myös kirjallisuuteen.

Joko muut ovat ehtineet tehdä messusuunnitelmia? Minä löysin pikavilkaisullakin jo vaikka mitä. Eläintarinoita, sarjakuvaa, runoilijoiden haastatteluja... Myönnettäköön, että tässäkin asiassa olen parempi suunnittelemaan kuin toteuttamaan: kirjamessuilu tuntuu joka vuosi menevän enemmän tai vähemmän yleiseksi haahuiluksi eikä määrätietoiseksi haastattelujen ja paneelikeskustelujen kuunteluksi.

20 kommenttia:

  1. Ooh, ihanaa! Olenkin kaivannut jo messuohjelmaa. Koska en ole sitä nähnyt, en tehnyt mitään täsmäsuunnitelmia, mutta nyt menen tutkimaan ohjelmaa. Kiitos, että linkitit sen.

    VastaaPoista
  2. Kiitos linkistä! Tämä tosin lähinnä vain lisää tuskaani. Haluaisin kovasti paikalle, mutta matka täältä on pitkä (ja kallis, VR:n lippu-uudistus ei tuottanut toivomaani tulosta, murr) ja lisäksi tulisimme typykän kanssa kaksin.

    En ole kuitenkaan vielä heittänyt kirvestä kaivoon: jos osallistun, osallistun nimenomaan yleisen haahuilun ja toivottavasti blogikavereiden treffailun muodossa. Ilmoitelkaa siis, jos jonkinlaista tapaamista on suunnitteilla, olisin niiin mielelläni paikalla!

    VastaaPoista
  3. Olin niin toivonut, että messut olisivat olleet viikkoa aikaisemmin kun olemme Suomessa viettämässä syyslomaa. Mutta ei voi mitään, jäävät nyt minulta väliin. Harmittaa, sillä minuakin tuo Viro kiinnostaa kovin. Olen tälläkin hetkellä lukemassa Jaan Kaplinskin kirjaa "Sama joki", joka tuo esiin Viron Neuvosto-historiaa.

    VastaaPoista
  4. kiitos linkistä! ihmettelinkin jo kun en löytänyt tuota aiemmin mistään. minä aion paikalle!! pitäisi vaemasti suunnitella myös niitä treffejä kirjabloggareille!

    VastaaPoista
  5. Katja, minusta messuihin tulee valmistautua tekemällä täsmäsuunnitelma, mutta sitten sitä ei pidä noudattaa. :)

    Amma, toivottavasti et muuttunut kovin tuskaiseksi kuitenkaan. :) Varmaan kuulet (tai me kaikki kuulemma, minä en ole ainakaan nyt kuullut mitään), jos joku tapaaminen järjestetään.

    Jaana, harmillista. Messuilla on tosi paljon Viro-ohjelmaa, ehkä saat ohjelmatiedoista kirjavinkkejä?

    VastaaPoista
  6. Anni.M, minäkin löysin ensin vain Viro-aiheisen messuohjelmiston, mutta olihan siellä muutakin. En kyllä muista nyt saaneeni mitään messukirjettä Suomen Messuilta, vaikka olen liittynyt postituslistalle, joten ehkei vielä ole virallisen messutiedottamisen aika.

    VastaaPoista
  7. Kiva että laitoit ohjelman näkyville, onpas siellä taas paljon nähtävää. Westö kiinnostaisi, samoin Karo Hämäläisen Erottaja, uudet dekkarit, suomalainen sarjakuva... Todennäköisesti tämä silti menee minulla yleiseksi haahuiluksi, mutta täytyy ainakin yrittää.

    Kirjablogitreffitkin saattaisivat kiinnostaa...

    VastaaPoista
  8. Amma: Minäkin katselin jo noita junalippujen hintoja täältä keski-Suomesta sinne etelään, niin huomasitkos muuten sellaisen Ennakkolipun, jossa hinta on hurjan paljon halvempi, mitä aikaisemmin sen ostaa? Tosin siinä on se huono puoli, että siitä ei vissiin saa rahoja takaisin eli lippua ei voi perua.

    VastaaPoista
  9. Minä olen maailman laiskin messuohjelmien tutkija.. Yleensä olen päätynyt kuuntelemaan asioita vahingossa tai käyttänyt aikani divaripuolella tyytyväisenä haahuillen :) Mutta jos tänä vuonna ihan tähtäisi kuuntelemaan jotain, kunhan vain osaisimme päättää että minä päivänä mennään!

    VastaaPoista
  10. Jenni, kiitos vinkistä/linkistä. On niin ikävää kun voi olla vain yhden päivän..se aika menee kuin hujauksessa. Näin unta, että minulla on ainakin yksi kahdenkeskinen kirjailijatapaaminen ja toivottavasti löydän jotain todella kiinnostavaa luettavaa, kuten viimeksi ihan vahingossa Ian McEwanin Vieraan turvan, joka ei ole ihan tavallista edes McEwaniksi.

    Parin vuoden päästä voin olla sekä perjantain että lauantain, mutta se on vasta sitten.

    VastaaPoista
  11. Susa,huomasin, olisi tosiaan paljon halvempi, mutta tuo peruuttamismahdollisuuden uupuminen mietityttää. Tosin enemmän mietityttää matkan kesto - Kuopiosta neljä ja puoli tuntia suuntaansa!

    VastaaPoista
  12. Koska ajattelin käydä vaan yhtenä päivänä niin varmaan menee sellaiseksi haahuiluksi jossa saattaa vahingossa osua paikalle johonkin mielenkiintoiseen puheeseen, mutta en taida suunnitella menoa sen mukaan...

    VastaaPoista
  13. Kiitos Jenni tästä linkistä! Aloin nyt innolla tutkimaan ohjelmaa.

    VastaaPoista
  14. Minullakin on nyt mielessä messuille tulo tapaamisen houkutuksesta. Muuten olen käynyt kirjamessuilla vain kahdesti. Ne ovat välillä sellaista karjamarkkinameininkiä. Parhaiten on jäänyt mieleen, kun yritän punkea ruuhkassa eteenpäin ja toisella puolellani haastatellaan "kirjailija" Riitta Väisästä ja toisella puolella "kirjailija" Esa Tikkasta.

    Mutta toki siellä kaikkea kiinnostavaakin on.

    Viro onkin hyvä teema, mulla onkin sattumalta luettavana 1980-luvun virolaiskirja, raportoin siitä sitten kun olen edennyt siinä loppuun asti. :)

    VastaaPoista
  15. Mä en yleensä tutki ohjelmaa etukäteen. Paikan päällä saatan jäädä kuuntelemaan, jos joku kiinnostava löytyy, mutta ohjelma ei tosiaan ole mulle se pääasia.

    VastaaPoista
  16. Messuilla on tosiaan aikamoinen markkinahumu, jonain vuosina on mennyt hermot ja olen poistunut suurin piirtein samoin tein. Joskus en ole mahtunut kuulemaan jotain kirjailijahaastattelua tai sitten vain saanut meteliltä selvää, mitä kirjailija sanoo. Mutta on hyviäkin kokemuksia; yliopistotyyppien paneelikeskustelu antiikin taruston näkymisestä tämän päivän kulttuurissa (tms.) ja Kapari-Jatan haastattelu, jota olivat kuulemassa sekä kääntämisestä kiinnostuneet aikuiset että Potteria ja siten myös Potter-kääntäjää fanittavat lapset. :) Pitää vain olla tosi ajoissa ja suunnitelmallisesti liikkeellä.

    Kirjoja en ole ostanut yleensä muualta kuin SKS:n osastolta, joka on ainainen kompastuskiveni.

    Niin ja kerranhan minulle kävi niin, kuten olen jo blogissa mainostanut, että tungoksessa joku koputti selkääni, pyysi anteeksi ja ohitti minut. Se oli Siri Hustvedt, siellä tungoksen keskellä kiiruhtamassa haastattelulavalle. :D

    VastaaPoista
  17. Kiitos Jenni ohjelmasta, olen myös ihmetellyt kun ei sitä ole näkynyt! Olen huomannut, että messuille on hyvä mennä ennen viikonloppua = pahinta ryysistä jos suinkin mahdollista. Saa kierrellä ja katsella joutumatta tönittäväksi. Messujen paras puoli on se, että siellä näkee kustantajia ja kirjoja, joihin ei normaalisti kirjakaupassa törmää eikä edes osaa hakea. Ne isot osastot ovat lähes samat kuin kirjakaupassa kävisi, mutta pienemmät voivat yllättää. Samoin divaripuoli. Hinnat ovat kylläkin messuhintoja, joten ostospaikkana se ei ole paras mahdollinen. Kirjallinen ilmapiiri on kuitenkin plussaa, vaikka tosiaan muka-kirjailijoita ja markkinameininkiä piisaa liiankin kanssa. Bongaan pari kiinnostavaa haastattelua ja lopun ajan haahuilen, se on tavoite. Ainakin kirjailijoita näkee livenä paljon, mikä on mukavaa. Vaikkei kaikkia Siri Hustvedt koputakaan olkapäälle (nimim. kateudesta vihreä)...

    VastaaPoista
  18. Minä en oikein ole messuihminen. Tai olen kyllä nauttinut kirjamessuista ulkomailla, kun olen ollut siellä töissä - ja tuntuuko vain, että siellä ei ole koskaan ollut yhtä ahdistava tungos kuin Helsingissä viime vuonna?

    Katsoin äsken ohjelman läpi (kiitos linkistä!) ja onhan siellä paljon kiinnostavia tekijöitä ja muutamia todella kiinnostavia keskustelunaiheitakin, mutta siitäkin minulla on huonoja kokemuksia, kun yrittää mennä jotakin kuuntelemaan, ja sitten ei lopulta näe tai kuule mitään.. Kyllä minä messuille menen, mutten vielä tiedä, kuinka monena päivänä ja suunnitellen vai haahuillen. Viime vuonna kyllä haahuilu hermostutti, joten ehkä yritän nyt suunnitelmallisemmin. Ja ehkä menen torstaina tai perjantaina päivällä, kun siellä on vähemmän ihmisiä.

    VastaaPoista
  19. Arja ja Karoliina, kiitos kommenteista! Minuakin ahdistaa se tungos, kun ei näe eikä kuule mitään. Tänä vuonna aionkin, kun se on mahdollista, mennä messuille jo ennen viikonloppua ja suunnitellusti. Se haahuilu tuntuu usein siltä, että olisi vain ruuhkaisessa, suurensuuressa kirjakaupassa, ja kuitenkin messuilla on aina tosi mielenkiintoistakin ohjelmaa.

    Torstai taitaa kyllä olla koululaisryhmien vierailupäivä? Voi olla, ettei silloinkaan ole ihan rauhallista. :)

    VastaaPoista